Nu ska Eskilstuna bygga ett logistikcenter eller
om det heter företagsby mellan Ärla och Kjula.
För att det ska fungera måste de göra ett stickspår från järnvägen mellan Eskilstuna och Stockholm.
Förr i tiden var det Rallare som byggde järnvägar.
På Wikipedia kan man läsa följande om Rallare: " Rallare var en yrkesterm för anläggningsarbetare, särskilt vid järnvägs- och kraftverksbyggen. Andelen heltidsanställda rallare var begränsad. Det var vanligt att den som "gick på rallen" istället var någon form av lantarbetare som sökte sig till järnvägsbyggen för att få en bättre lön.
Arbetet var mycket hårt, riskfyllt och arbetsförhållandena var många gånger mycket svåra. Rallarna inhystes ofta i bristfälliga baracker. Arbetet var riskfyllt, men betalningen var en stark drivkraft för rallarna.
När rallarna drog fram mellan samhällen på landsbygden blev de ofta populära bland de unga kvinnorna. Mötet med de bofasta männen blev däremot konfliktfyllt och ledde ofta till slagsmål." Slut citat.
När de byggde befintlig järnväg för ca 10 år sedan stack de hål på en dieseltank med ca 5-10 m3 diesel just här. Hoppas de sköter sig bättre nu.
Moderna Rallare eller järnvägsbyggare heter det väl.
Här till vänster ska spåret gå. Gruset som syns i högra hörnet är från en gammal väg. Här körde jag bil själv för första gången vid en ålder av 9 - 10 år.
Det gäller att inte göra fel när arbetet går nära befintlig järnväg.
Här ska spåret gå. Längst upp till höger kan man skymta en bro, det är "flygrakan" mellan Ärla-Kjula.
Jag fattar inte att de inte rasar ner eller tappar ner stenar på spåret.
Blivande spårområde i riktning mot Eskilstuna.
Riktning mot Stockholm.
Mycket arbete återstår.
Här står jag på bron på "flygrakan". Inser att det snart blir problem att ta sig ut till motorvägen.
Nästa blogg kommer säkerligen att visa hur våra markstenar ser ut på plats.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar