VÄLKOMMEN HIT

Allt på ett ställe.
Jag kommer i fortsättningen att finnas på sportlampan.se

torsdag 18 augusti 2011

Markstenar

Vi har bott i vårt hus i 30 år så ibland måste man göra vissa förändringar.

Bilparkeringen består av grus, sand och gräs. Tidigare hade vi ärtsingel och höll undan ogräset. Men på sistone har sanden och ogräset tagit överhand.
I våras byggde vi en altan på framsidan, tidigare hade vi bara på baksidan av huset.

Som synes inte så fagert.

Resterna av gruset, men mest ogräs.

Överst till höger syns lite av nya altanen.

När jag en dag satt på nya altanen och såg ut över parkeringen insåg jag att vi måste göra något.
Grannen la på marksen hos sig för ett par år sedan. Det gör att deras hus ser så väldigt mycket finare ut. Visst vägen utanför oss är en gropig och dammig grusväg.
Men sagt och gjort, jag började leta marksten. Insåg att man skulle kunna köpa lite billigare vi Blocket, fast frakten kan bli dyr om stenarna finns en bit bort.
Till slut hittade jag ett parti som passade mig hos en anläggningsfirma som fått lite stenar över i olika omgångar. Så i dag kom så stenarna hem med en långtradare.

Här ses hur de lossas från bilen.

Fruktansvärt tungt att flytta pallen som väger ca 1 150 kg
Den som tror att en lastbilschaufför har ett lindrigt jobb har aldrig sett hur de får slita vid lastning och lossning. Varje pall väger ca 1000 kg och ska dras fram så truckföraren kan lyfta ner dem.

Det är tungt även för trucken, 1 150 kg långt ut på gafflarna är  max vad den klarar.

Sista pallen lyfts av, chauffören får städa flaket från all sand som följde med.

  Här är så alla stenarna snyggt och prydligt uppradade. Nu återstår bara allt jobb.

Stenarna är av hundbensmodellen, ljusgråa.
Stenmjöl att lägga under är beställt, likaså grävare som ska ta bort översta gruslagret. 
Stenarna som kom hem väger ca 20 000 kg totalt. Då jag får hem en del lastbilar med gods ville jag ha tjocka stenar som håller för detta. Han som sålde ville bli av med allt, så det är lite för mycket stenar, men då kan jag slösa lite, göra ytan lite större, använda till fler ställen.

Fortsättning följer på min plattläggning.

2 kommentarer:

strandskatan sa...

Hej!
Härligt att hitta Dig i bloggvärden :)))
Fin blogg med intressanta inlägg.
Blir rolig att följa Dig
Ha det gott
Halina

projektfoto sa...

Hej Halina.
Kul att du hittat hit och tack för ditt beröm
Kram
Christer