VÄLKOMMEN HIT

Allt på ett ställe.
Jag kommer i fortsättningen att finnas på sportlampan.se

torsdag 8 september 2011

Lodjursbilder.

JAG HAR SETT ETT LODJUR


(Little short in English in bottom.)


Vintern 2006 stötte jag på ett Lodjur när jag en kväll var ute och åkte skidor. Jag stack hem efter kameran och en blixt för att ta kort på spåren. Tyvärr är inte bilderna av bästa sort. Jag har fått bekräftat att det är Lodjursspår.
Ögonen lyste som två vita diamanter i reflexen av min pannlampa.
Jag såg spåren när jag åkte första varvet, men fattade inte då vad det var. Senare har jag sett spåren många gånger, även i vinter.


Med tanke på hur mycket pengar Terje Hellsö tjänade på sina Lodjursbilder borde jag fixa lite i Photoshop. Jag har ju trots allt sett ett och har spåren på bild.



Här vid stammen satt Lodjuret, ca 10 - 15 m ifrån mig, borde ju gå att lägga in ett djur här med hjälp av PS.
Det fanns lite pälsstrån på stammen, som jag dumt nog inte tog reda på.

Lodjur är ett av få djur som klarar att gå uppe på lös snö. Spåren påminner lite om en hares i mönstret.


Inte direkt små tasspår. 

Det karakteristiska för Lodjursspår är de två främre trampdynorna, som är nästan lika långa. Den ena ska peka fram aningen mer än den andra.

Här skulle Lodjuret kunna sitta. Titta ordentligt, du kanske ser det;) 
Nej det finns inget i bilden.
Fast jag är inte lika duktig på PS som vad Terje är.


Jag tycker det är fruktansvärt bedrövligt av Terje att göra som han gjort. Samtidigt är det tragiskt. Ungefär som när en idrottsman dopar sig för att nå framgång.
Jag åkte förbi Terjes lokal i går, där stod en skyllt: TILLFÄLLIGT STÄNGT. 
Undrar om han någonsin kommer tillbaka som fotograf? Annars kan han väl söka jobb hos Adobe och utbilda i PS.
Hur ska folk kunna lita på att en bild är äkta?
Alla ni som inte fuskar, stå upp och framhäv era äkta bilder.


Sorry all my friends in USA, that my blog are in Swedish, but I will write in English next time. 
Today is it about a popular photographer in Sweden how say he has take photo at a LynxLynx. He have won awards for the pictures. But he have stolen the picture and put in his own picture and say that he have take the picture at his self. When people ask after the original picture he say that he not show it, he promise that it was his really picture. But now some found that it was fejk and he say it was.
For five years ago I se one LynxLynx and take picture at the tracks.

Inga kommentarer: